mandag den 16. november 2015

Stort eftersyn af PI






Jeg fik som sagt kørt et par lange ture i min PI inden forsikringsæsonen sluttede og listen over opgaver til den kommende vinter blev ret lang.
Lakken ser fin nypoleret ud, men opgaverne gemmer sig jo som regel i motorrummet og under bilen.
Jeg prøvede ikke bilen inden købet, men jeg gik den igennem for rust og jeg har jo fulgt den i 10 år på nettet, hvor de fem forskellige ejere altid er kommet hjem på egne hjul!  Jeg tror det er 16 år siden at den daværende ejer gav den et "stort eftersyn" for at rette småfejl, de efterfølgende ejere har bare nydt at køre i den og sluppet godt fra det.
Jeg går nok, mere end de fleste, op i at det mekaniske er i orden og hygger mig med at lave alt selv.
Jeg når nok ikke det hele inden marts, men todo -listen ser foreløbig sådan ud:

1/    Knækket speedometerkabel udskiftes. (det passer vist fra en TR6 m. o/d)

2/    Rat udskiftes. Polstringen mangler flere steder under læderet.

3/    Afviserarm løs. Samtidig monteres kørelys og op og nedblænding i overhalingslyskontakten.

4/    Baglygte udskiftes (glasset sidder løst)

5/    Bagsædeseler genmonteres efter tidligere pladearbejde.

6/    Dørrude i førerdøren udskiftes (ridset) og der fulgte en ny med bilen.

7/    Sædebund i førerside udskiftes og evt. rep. af sædehynde m. læder fra andet sæde.

8/    Diverse små lakskader sandblæses og lakeres.

9/    Tandstangsophæng udskiftes. Gummiet er mørnet så tandstangen bevæger sig over 2 cm, på tværs af bilen før hjulene begynder at dreje!  (det er yderst spændende at køre med)

10/   Anhængertræk genmonteres (så jeg kan tage campingvognen med til årstræf)

11/   Løse pyntelister og emblemer fastgøres.

12/   Manglende dræn fra forskærme bores. (det drypper fra samlinger to døgn efter bilvask)

13/   Rustbeskyttelse af alle hulrum m/ supertynd rustbeskyttelse.

14/   Forsegling af alle fire skærmkanter med "norske" lister.
 

15/   Speederkabel udskiftes (der er 5 tråde tilbage)

16/   Forlygter udskiftes (rustne)

17/   S-Seler foran udskiftes (defekte)

18/   Motorophæng udskiftes. (motoren står på tandstang og forbro)

19/   Gearkasseophæng udskiftes. Kan vidst ikke skaffes, så jeg må tilpasse et fra en non o/d kasse.

20/    Bøsninger i bagerste hjulophæng udskiftes. Et par af dem sidder løst i hullet.

21/    Dyser renses.

22/    Rep. eller udskiftning af spjædaksler.

23/    Kortere v-rem monteres (så der bliver plads til batteriet)

24/    Motorvask

25/    Diverse oliespild minimeres!

26/    Cosmic alu-fælge monteres.

                                                 Det bli´r en lang vinter i garagen!

søndag den 15. november 2015

Nu skal der skrues.


Så blev det tid til at gå i hi med de gamle biler. Jeg nåede at køre over 80 km i min "nye" PI og det resulterede i 26 punkter på "todo-listen". En masse småfix og et par større opgaver. Bilen lever helt op til mine forventninger og der er jo altid noget der kan forbedres på en gammel englænder.

Jeg skal også i gang med renovering af den røde cabriolet, men der skal nok sket noget uventet, hvis den kommer ud at køre i 2016.

Jeg har lidt svært ved at beslutte, hvilken en af disse to der må "flytte hjemmefra", men jeg skal kun have to gl. biler at vedligeholde, så en af dem må jo videre.


søndag den 8. november 2015

Nu ku´jeg ikke vente længere!

Mange af jer venter sikkert stadig spændt på fremgang i mit PI-projekt. Jeg har aldrig prøvet at køre i en PI mk1 og da der sikkert kun er to kørende i Danmark, måtte jeg købe den ene i dag for at styre nysgerrigheden.


Nu kan den kommende vinter kun gå for langsomt!


fredag den 10. juli 2015

Her har vi "balladen" på Triumph Saloon / Stag.

På min grønne PI var de 8 år gamle paneler rustet væk. Problemet er at ham der udskifter panelerne, ikke kan se hvordan forskærmene ser ud indvendigt. (eller også var han bare ligeglad)

I regnvejr løber vandet fra taget ind i forskærmene og igennem et sindrigt system med render og slanger ud gennem et stort drænhul i bunden af forskærmen. Den gule PI er den fjerde saloon jeg har adskilt/ophugget og på alle 4 havde man "glemt" at lave drænet!

På den grønne PI havde pladesmeden været ekstra grundig, han havde tætnet alle samlinger ved panelerne. Derved havde der stået ca.5 cm vand i panelerne i flere dage efter hver regnbyge!



torsdag den 9. juli 2015

Sidste tur på liften.

Jeg købte for et par år siden denne 2,5PI mk1 og planen har hele tiden været, at den skal være donorbil til mit grønne "langtidsprojekt". Så nu skal det være, jeg plukker bilen for alt brugbart og så får jernhandleren resten.

Da min den grønne var totalt adskilt da jeg fik den, så ved jeg jo ikke om der mangler noget, så også alt fra kabinen bliver lagt på lager. Det bliver også nemmere at samle bilen, når man selv har demonteret en og samtidigt taget en masse fotos af opgaven.

Jeg har jo også en brugbar karrosse på lager, så hvem ved, der kan måske blive en rally-replica ud af de dele der bliver i overskud. Men hvis jeg skal bygge den bliver det ikke i dette årti!




torsdag den 11. juni 2015

"Gearløs" DKW

 På en tur med veteranklubben i går, var der pludselig ingen forbindelse fra gearstangen til gearkassen. Så er det rart at vejen er tør når man skal ligge på jorden og reparere! Det viste sig at nylonbøsningen til kuglekoblingen var gået i opløsning og faldet af. Det store held i uheldet var, at det skete 3 km hjemmet, så jeg satte den i andet gear og kørte hjem og byttede til Heralden.

Jeg bliver tit mobbet med at jeg aldrig smider noget ud og selvfølgelig havde jeg en ny bøsning på lager! Da jeg havde værksted i 90érne reparerede vi en del Fiat 127 og bøsningen til Fiat´en passer 100% på DKWén. På 127éren fejlede den røde bøsning aldrig noget og så kan man jo lige så godt gemme dem i tyve år til senere brug!




mandag den 1. juni 2015

"fars dag" hos MG-Sport på Fyn.

Jeg kørte for mange år siden en del manøvre- og specialprøver, som medlem af en af de lokale motorklubber, men så kom der bla. hus,børn og en masse andet i vejen. Som sikker flere andre, syntes jeg det lød spændende, da Triumph-klubben indledte et samarbejde med MG Car Club, om at vi kunne deltage i deres arrangementer. Argumenter for og imod deltagelse er der selvfølgelig masser af, men nu skulle det være, så tidlig lørdag morgen drog jeg sammen med en klubkammerat til Bogense.

Dagen startede med et licens-kursus, for da jeg droppede min licens i 1992, betragtede jeg nu mig selv som nybegynder. Det er stadig de samme regler som da jeg fik min første licens i 1973, så jeg bestod sørme igen, så nu kan jeg melde mig ind i motorklubben og køre specialprøver igen!

Som du kan se kan man stille op i hvad som helst, også en Herald med plydsindtræk!

Klasseinddeling har man lavet om til seedning, så jeg kom til at køre imod andre begyndere og biler med få heste under hjelmen, i dette tilfælde 4 stk. MGA og 2 MGB.

Heralden overraskede mig på flere punkter. bla. kan den lave en masse hjulspin, når man sætter igang på tør asfalt og det kan måske skyldes de 10 år gamle Indonesiske discountdæk!

Til min overraskelse fik jeg den bedste placering på den store rundbane, som nr. 3, syv/hundrededele efter nr. 2. Vores klasse blev vundet af min bror, i hans fine MGA mkII og min placering kender jeg ikke, men det var nok 5 el. 6. Det var for øvrigt en Triumph der blev generelt hurtigst, men jeg håber at vi på trods af det bliver inviteret med en anden gang!


Dagens største tekniske problem, var en forlygtepære der sprang på Land Roveren! Heralden kører bare, så måske gør vi det igen. Det var helt sikker et af årets højdepunkter. Du skú prøve det!

 billederne er tyvstjålet fra Jacobs facebook-side.