søndag den 19. september 2010
"Veteranbilhus" indviet
Lørdag blev Dansk Veteranbilklubs nye hus på Vestsjælland indviet med godt vejr og over 200 gæster. Huset ligger i Løve på Vestsjælland, og skal fremover være klubbens mødested, forhåbentlig med masser af aktiviteter.
torsdag den 16. september 2010
Karburatorrenovering
Jeg har i et stykke tid haft et reparationssæt liggende til mine SU karburatorer på spitfire´n. Nu lykkedes det mig også at få det monteret. Sættet består af strålerør-spjældaksler-nåleventiler til svømmere og pakninger. Sættet har længe stået på min ønskeliste og i den tid er det til min overraskelse faldet ca. 40% i pris! De gamle spjældaksler var meget slidte (0,5mm) og derfor var tomgangen meget urolig pga.falsk luft. Nu kører den bare supergodt og omdrejningtallet i tomgang er det samme hver gang man holder stille.
Ja de så også lidt trætte ud før rengøringen
Ja de så også lidt trætte ud før rengøringen
mandag den 13. september 2010
Bare en prøve
Kabinen til min 2,5 PI så meget brugt ud da jeg fik bilen, så idag prøvede jeg lige på en dørbeklædning, om den kunne reddes, eller jeg skulle finde en bedre/ombetrække den. Som det ses på billederne ser det lovende ud, så jeg kommer nok kun til at mangle et sædehynde til højre sæde foran.
lørdag den 11. september 2010
Godt gjort!
Vi har i dag været til "motorhistorisk dag" i Lyndby ved Roskilde fjord. Her har hele byen bakket op om den lokale motor-boghandler og lavet et arrangement hvor der er spredt forskellige aktiviteter udover hele den lille by. På trods af regn det meste af dagen, var der hele dagen masser af besøgende og og en fin stemning overalt.
onsdag den 25. august 2010
Triumph-pause................nej da!
Ja der er gået et stykke tid siden sidste indlæg. Spitfire´n kører bare og er blevet flittigt brugt til køreture til diverse havnetræf, udstllinger og fornøjelsesture, det er vel det man har en sommerbil til. Mk IIIéren bliver flittigt pudset og plejet af den stolte ejer og "bor" stadig hos mig. MEN vi har jo også lige et hus der skal vedligeholdes og sommerens højdepunkt har været udskiftning af ærtesten til sf-sten i indkørselen, det bliver rart med fast grund under hjulene til vinter. Nu må det altså snart være tid til at svejse PI igen.
tirsdag den 3. august 2010
Rat eller rimeligt
Jeg har længe kigget efter et pænere rat til min Spitfire og i sidste uge kom der et til salg på Veteranposten. Sælgeren oplyste at rattet havde været monteret i hans Lotus Super Seven og at det var i pæn velholdt stand. Da jeg modtog rattet, var der to revner i ratkransen, den ene tre centimeter lang! Til 300 kr. forventede jeg ikke rat der var som nyt, men 300+ fragt er altså lige i overkanten når det ikke kan bruges. Nå, jeg kan jo sige som Låsby-Svendsen: "jeg kunne jo bare have spurgt om det var revnet". Sælgeren har tilbudt mig at betale pengene tilbage, hvis jeg vil betale returfragten. Så kan han jo bare sælge det til en anden!
Jeg kom i dag i tanke om, at jeg i flere år har haft et trærat liggende med et defekt nav. Det viste sig at det har samme mål som et originalt rat og at navet fra det "velholdte" Lotus-rat kan bruges. Så nu må jeg i gang med sandpapir, lak og polérmiddel.
Jeg kom i dag i tanke om, at jeg i flere år har haft et trærat liggende med et defekt nav. Det viste sig at det har samme mål som et originalt rat og at navet fra det "velholdte" Lotus-rat kan bruges. Så nu må jeg i gang med sandpapir, lak og polérmiddel.
lørdag den 31. juli 2010
Køreklar
Så er den køreklar, rysteriet er næsten helt væk og jeg er løbet tør for ideer til at fjerne det sidste. Alle fire kryds er skiftet, kardanakslen er skiftet og baghjulene har været udskiftet. Der er nu minimale vibrationer mellem 80 og 100 km/t. Kommentarer til løsning modtages med tak. Ellers har den største opgave været stort oliespild fra forenden af motoren, der var skruet en alt for lang bolt i forkammerdækslet hvor der kun skal sidde en ca. 6mm lang skrue, derved var pladen på forenden af blokken bukket så olien løb ud. Dovenskaben længe leve, så jeg løsnede alle bolte på fronten af motoren og kilede pladen fri af blokken. Derefter rensede jeg mellemrummet og pakningen med tjærefjerner og trykluft. Da alt var helt tørt, fyldte jeg hulrummet med blå siliconepakning og efter et par timers tørretid spændte jeg alle boltene igen. Tro det eller ej, det lykkedes, det er da rart at spare 3 timers arbejde!
Abonner på:
Opslag (Atom)