Da jeg lagde Vitessemotoren i bilen, monterede jeg en GT6 gearkasse fra "skuret" og en 2000 saloon trykplade og nav på et Vitesse svinghjul. Derefter var jeg selvfølgelig lidt i tvivl, om slavecylinderen skulle være en Vitesse el. GT6 type. Jeg valgte at købe en GT6 og det var selvfølgelig den forkerte, med alt for lidt vandring på udrykkerarmen. Koblingspedalen skulle helt i bund og jeg har ikke engang tæpper under pedalerne endnu!
Nu har jeg fået monteret den rigtige og det er blevet en ren fornøjelse at skifte gear. På billedet er det Vitesse-modellen til højre med mindre stempeldiameter, der giver længere vandring (og en hårdere pedal)
NB: GT6 slavecylinder sælges kr.250,- som ny kun testkørt!
mandag den 19. december 2016
lørdag den 17. december 2016
Mere SUg i Heralden 5. del (lambdasonde)
Efter at jeg monterede to 1½" SU fra en MGB på Heralden, fik den alt for meget benzin ved fuld gas. Da jeg ikke har kunnet finde andre på nettet der har gjort det samme, var det svært at vide hvilke nåle der skulle indkøbes. De eneste nåle jeg havde på lager, sad i et sæt HS2 karburatorer til en Spitfire, men det skulle selvfølgelig prøves og det hjalp utroligt meget!
Der findes flere kneb til at finde de rigtige nåle, men den bedste metode er altså en 12V co-tester, så man kan kontrollere blanding under kørsel. Da jeg ikke har en co-tester og ikke har lyst til at investere i en antik der måske ikke virker, måtte jeg finde på noget andet.
Løsningen blev en lambdasonde! Den kan vise blandingsforholdet under kørsel, hvor den afgiver en spænding mellem 0,2 og 1 volt, jo højere spænding jo federe blanding.
På Heralden er tallene ca. 850 mV ved dellast og ca. 930 mV ved "fuld gas", så det ser fornuftigt ud.
Man kan købe flere fine instrumenter til aflæsningen til ca. kr. 1500,- men jeg valgte at bruge et gammelt viserinstrument jeg har købt for en 20èr på et stumpemarked. Og det dur ikke! pga. instrumentets belastning af lambdasonden bliver aflæsningen ikke korrekt.
Man skal bruge et digital multimeter hvor indgangsimpedansen (modstanden) er større.
Investeringen er foreløbigt løbet op i svejseadaptor til udstødningen til 49,50 i Biltema og digitalinstrumentet havde jeg. (De fåes for et par hundrede og op)
Lambdasonden lå i rodekassen og de afgiver den samme spænding allesammen.
Der findes flere kneb til at finde de rigtige nåle, men den bedste metode er altså en 12V co-tester, så man kan kontrollere blanding under kørsel. Da jeg ikke har en co-tester og ikke har lyst til at investere i en antik der måske ikke virker, måtte jeg finde på noget andet.
Løsningen blev en lambdasonde! Den kan vise blandingsforholdet under kørsel, hvor den afgiver en spænding mellem 0,2 og 1 volt, jo højere spænding jo federe blanding.
På Heralden er tallene ca. 850 mV ved dellast og ca. 930 mV ved "fuld gas", så det ser fornuftigt ud.
Man kan købe flere fine instrumenter til aflæsningen til ca. kr. 1500,- men jeg valgte at bruge et gammelt viserinstrument jeg har købt for en 20èr på et stumpemarked. Og det dur ikke! pga. instrumentets belastning af lambdasonden bliver aflæsningen ikke korrekt.
Man skal bruge et digital multimeter hvor indgangsimpedansen (modstanden) er større.
Investeringen er foreløbigt løbet op i svejseadaptor til udstødningen til 49,50 i Biltema og digitalinstrumentet havde jeg. (De fåes for et par hundrede og op)
Lambdasonden lå i rodekassen og de afgiver den samme spænding allesammen.
lørdag den 10. december 2016
PI-vinterhi
Så fik jeg "konserveret" alle hulrummene på PIén med super tynd penetrerende rustbeskyttelse.
Forinden blev bilen (og garagen) opvarmet til 20 grader, så olien kunne trække ordentligt ind. Nu er den så kørt i hangar under en beskyttende flyvinge. Opbevaringen er ikke optimal, men der er god ventilation i hangaren og det er ihvertfald bedre end hvis jeg skal køre den ud. hver gang jeg skal bruge værkstedet.
onsdag den 16. november 2016
Mere SUg i Heralden 4. del
Så kører den igen og den første prøvetur var mest positiv. Speedertrækket er en ren fornøjelse og motorgangen ved" almindelig" kørsel er også god.
Ved fuld acceleration holder den lidt igen, men det gjorde den egentlig også med de gamle karburatorer. Den ene løb konstant over i svømmeren, så jeg kører nok med tre meget tilsodede tændrør.
Næste opgave bliver 6 nye tændrør og en grundjustering, forhåbentlig på en dag med bedre vejr til prøvekørsel.
Ved fuld acceleration holder den lidt igen, men det gjorde den egentlig også med de gamle karburatorer. Den ene løb konstant over i svømmeren, så jeg kører nok med tre meget tilsodede tændrør.
Næste opgave bliver 6 nye tændrør og en grundjustering, forhåbentlig på en dag med bedre vejr til prøvekørsel.
mandag den 14. november 2016
Mere SUg i Heralden 3.del
Dagens opgave var samling af karburatorsættet og det gav selvfølgelig også et par ekstra udfordringer
Næste opgave var at få svømmerhusene til at sidde lodret (karburatorerne sidder skråt på en MGB). Det løste næsten opgaven at bytte de to styreklodser og ved hjælp af et par tilfilede fiberskiver, sidder de nu som de skal og strålerørene kører fint op igen når man skubber chokeren ind!
Pga. den større afstand mellem karburatorerne, måtte jeg udskifte forbindelsesakslerne. Jeg ved ikke hvilken bil de er fra, men de lå heldigvis i en rodekasse hvor jeg hentede karburatorerne.
Efter rengøring af stempler-klokker og svømmerhuse. kører alt som det skal, så nu er de klar til montering på motoren.
lørdag den 12. november 2016
Mere SUg i Heralden del.2
Idag fik jeg løst opgaven med de "forskudte" støttebolte.
Det er ikke nemt at holde styr på småting der skal svejses, så løsningen blev to vinkelbeslag til flethegnet i haven.
Det blev ikke så ringe endda.
Det lykkedes, nu kan der monteres SU-karburatorer på Stromberg manifolden.
Det var så min måde at løse opgaven på. Der findes måske flottere løsninger, men hvis de ikke fungerer bedre, så kan jeg sagtens leve med denne her.
Det er ikke nemt at holde styr på småting der skal svejses, så løsningen blev to vinkelbeslag til flethegnet i haven.
Det blev ikke så ringe endda.
Det lykkedes, nu kan der monteres SU-karburatorer på Stromberg manifolden.
Det var så min måde at løse opgaven på. Der findes måske flottere løsninger, men hvis de ikke fungerer bedre, så kan jeg sagtens leve med denne her.
mandag den 7. november 2016
Gæt en bil.
Her er så mit næste projekt og det var glædeligt at se hvor få huller der var i rammen efter sandblæsningen. Jeg har haft bilen i tre år, så nu må det være på tide at komme igang.
Jeg tør ikke gætte på hvornår den bliver færdig, men jeg glæder mig til at køre i åben bil igen.
Abonner på:
Opslag (Atom)