lørdag den 17. december 2016

Mere SUg i Heralden 5. del (lambdasonde)

Efter at jeg monterede to 1½" SU fra en MGB på Heralden, fik den alt for meget benzin ved fuld gas. Da jeg ikke har kunnet finde andre på nettet der har gjort det samme, var det svært at vide hvilke nåle der skulle indkøbes. De eneste nåle jeg havde på lager, sad i et sæt HS2 karburatorer til en Spitfire, men det skulle selvfølgelig prøves og det hjalp utroligt meget!

Der findes flere kneb til at finde de rigtige nåle, men den bedste metode er altså en 12V co-tester, så man kan kontrollere blanding under kørsel. Da jeg ikke har en co-tester og ikke har lyst til at investere i en antik der måske ikke virker, måtte jeg finde på noget andet.


Løsningen blev en lambdasonde! Den kan vise blandingsforholdet under kørsel, hvor den afgiver en spænding mellem 0,2 og 1 volt, jo højere spænding jo federe blanding.


På Heralden er tallene ca. 850 mV ved dellast og ca. 930 mV ved "fuld gas", så det ser fornuftigt ud.

Man kan købe flere fine instrumenter til aflæsningen til ca. kr. 1500,-  men jeg valgte at bruge et gammelt viserinstrument jeg har købt for en 20èr på et stumpemarked. Og det dur ikke! pga. instrumentets belastning af lambdasonden bliver aflæsningen ikke korrekt.

Man skal bruge et digital multimeter hvor indgangsimpedansen (modstanden) er større.

Investeringen er foreløbigt løbet op i svejseadaptor til udstødningen til 49,50 i Biltema og digitalinstrumentet havde jeg. (De fåes for et par hundrede og op)

Lambdasonden lå i rodekassen og de afgiver den samme spænding allesammen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar