søndag den 11. december 2022

STORT bremseeftersyn

 Efter mange års stilstand trængte bremserne selvfølgelig til en større reparation.



Stemplet i hovedcylinderen sad fast og hjulcylindrene så ud til at være i en meget ringe stand.




Efter adskillelsen viste det sig at der ikke var bremsevæske i cylindrene, men derimod en ubestemmelig  blanding af fedt og en masse urenheder. 


Efter et omfattende rengøringarbejde med afvaskning i sprit, sandblæsning og en efterfølgende let honing, viste det sig at alle cylindrene var helt fri for tæringer. Hvordan der er kommet fedt i systemet,  istedet for bremsevæske/vand er mig en gåde og efter et grundigt tjek af gummistemplerne, var der kun et enkelt der trængte til udskiftning.




Bremserør og slanger er nu udskiftet, der var stadig nogle af de originale stålrør fra 1958 på bilen! Bremsetromlerne er sandblæst og de viste sig at være helt uden slidriller. 



Bremsebakkerne har også fået en sandblæsning, men når jeg er helt sikker på at alt er tæt, så bliver de alle skiftet til nye.



Hvorfor renovering istedet for udskiftning?

Renovering tager en masse tid, men jeg gør det hvis det er muligt,  pga. den utroligt dårlige kvalitet på de nye dele man kan købe idag. Jeg har oplevet at gummidele til bremsesystemet, går i opløsning efter 5-6 år, hvor de originale gummidele stadig er i fin stand. 
Man skal jo heller ikke glemme glæden ved at "selvgjort er velgjort"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar