fredag den 11. marts 2016

"Kontaktbesvær"

Den godt brugte lyskontakt i PIén var ustabil så p-lyset svigtede periodisk, så nu måtte den have et eftersyn. Lyskontakten er boltet fast fra bagsiden af instrumentbordet, så jeg havde en del bange anelser inden jeg gik i gang med opgaven.

Her er så en lille instruktion i udskiftning af lyskontakt:

Ratkontakt afmonteres - rat afmonteres - slæbering for hornkontakt afmonteres (forsigtigt) - afviserarm afmonteres - speedometer afmonteres - instrument med ure afmonteres - syv kontrollamper opmærkes og afmonteres - knapper afmonteres - omløbere for kontakter og tændingskontakt afmonteres - ratakselafdækning afmonteres - afdækning omkring gearstang afmonteres - kardanboks/center handskerum afmonteres - varmeslange til venstre defroster afmonteres - venstre del af varmeregulering afmonteres og så ser det hele sådan ud:






Efter en indsprøjtning med kontaktrens, klikkede kontakterne igen som de skulle og i fremtiden skal de kun trække styrestrømmen til lysrelæerne.

Når nu jeg havde adskilt instrumentbrættet, kunne jeg jo lige flytte op og nedblændingen op i afviserarmen, hvor kontakten til overhalinglyset kunne bruges til styring af et lysrelæ fra en Saab 99. Nu skifter lyset hver gang man trykker på enden af afviserarmen, så man slipper for at trampe på den originale gulvkontakt. Det "nye" relæ trækker nu alt strømmen til forlygterne.

Jeg fik også trukket ledninger til radio, aut. kørelys og elbagrude mv. , så nu håber jeg ikke jeg skal adskille det hele igen foreløbigt.

Speedometerkablet blev forøvrigt også udskiftet, det var knækket ved gearkassen, men jeg regner med at problemet er løst med det nye gearkasseophæng, hvor der er bedre plads til kablet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar