torsdag den 24. marts 2016

Jagten er gået ind...... på ren motorgang!


Når nu jeg havde afmonteret spjældhusene, kunne jeg jo lige så godt give dem et eftersyn og da topdækselpakningen vist har været genbrugt et utal af gange, så er alt på motoren smurt ind i "oliesnask".
Det pyntede gevaldigt efter en tur i rensekarret. Efter genmontering følger der en komplet justering af speedertræk, koldstartsystem og gasspjæld, men nu kan jeg det jo snart uden at kigge i håndbogen.

Da jeg stadig ikke var tilfreds med motorgangen, var det tid til at se på tændingsanlægget og den første fejl jeg så var et stort slør i strømfordelerakslen, hvilket bla. betyder at tændingtidspunket bliver forskelligt på cylindrene. Jeg har altid ment at hvis platiner var godt nok i 60érne, så må de også være det stadigvæk og det er jo nemt at fejlfinde på den gl. type tænding, så man altid kan køre hjem hvis der opstår problemer. Men denne gang har jeg altså overgivet mig og monteret elektronisk tænding på PIén. Jeg havde en gl. fordeler med Piranha anlæg på lager og efter den var monteret, gik motoren betydeligt bedre. Det drejer sig jo også om at minimere antallet af fejlmuligheder, når jeg nu skal til at lære at skrue på PI-anlæg.

Nu er bilen blevet helt behagelig at køre i, men jagten fortsætter i påsken på nogle små udsættere ved jævn hastighed. Jeg skal prøve at lave en testbænk til indsprøjningsdyserne, ved hjælp af en ekstra højtrykspumpe og reduktionsventil jeg har på hylden. Dyser der er tilstoppede eller drypper istedet for at forstøve benzinen, kan jo også være årsagen til udsætterne.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar