søndag den 17. januar 2016

Nøj....den bli´r go´

Dagens opgave:  ventiljustering

På 7 af de 12 ventiler var spillerummet meget lille eller lig nul, så det var vist mange km siden de blev justeret sidst. Det er også lidt bøvlet at få topdækslet af, med alle de slanger og kabler der er på sådan en PI. 

De fleste biler har i dag hydrauliske ventilløftere, hvor spillerummet "justeres" med motorens olietryk. Det bevirker at man slipper for justeringsarbejdet, men det betyder åbenbart også at mange ikke ved, hvor vigtigt det er på en ældre bil. Denne gang tror jeg jeg "reddede den" inden der brændte hakker i ventilerne, men det skyldes mere held end dygtighed!



Da jeg kom hjem med bilen og kørte den ned af traileren, mente min kone, at den skulle have en anden motor, da den gik elendigt i tomgang og "skød og skabte sig" når man trådte på speederen. Det er jo aldrig rart når en rengøringassistent kan høre, at man har købt en bil med dårlig motor!

MEN NU KØRER DEN og endda også jævnt efter koldstart og efter kort tid kan koldstartknappen trykkes ind. Der er jo ikke choker på en motor med benzinindsprøjtning og i dette tilfælde er det et dobbeltkabel, det ene giver benzintilskud og det andet hurtigtomgang.

Der er lige et par opgaver endnu. Omdrejningstælleren i mit måleinstrument, gik i stykker under justeringen, så jeg må købe et nyt og jeg har slet ikke justeret tænding endnu, så jeg tror det bliver rigtig godt det her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar