mandag den 19. juni 2017
Ny "ræser" til morfar.
Jeg har altid vidst at hvis man skal køre manøvreprøver i en MG, så skal det være en Midget og lidt tilfældigt ved en handel om en Land Rover reservedelsbil, fik jeg tilbudt ejeren af den på billedet, at tage den i bytte på min Freelander V6 og efter en tænkepause og en tur til Lolland, blev vi enige om at bytte.
Bilen har en lang racerhistorie som du kan læse om her: http://bearcraft.dk/teamets-biler/1967-mg-midget-mk-iii
Jeg får først leveret bilen senere og til den tid skal jeg nok komme med mere info her på bloggen.
Jeg har svigtet "YRSA", så nu flytter hun hjem til Peter!
Danmarks smukkeste Herald? Nej da.
Da jeg har købt en "rigtig ræserbil", så kommer Yrsa nu til at stå og kede sig i garagen og det synes jeg altså er synd.
Yrsa er fra 1968, synet 7/4-2015 næste syn er altså i april 2023.
Karrosseriet er ikke fejlfrit og lakken er heller ikke fejlfri.
Jeg synes det er Danmarks sjoveste Herald.
Jeg har lavet følgende ændringer på bilen:
Motor skiftet til Vitesse 1600 (6 cylindret 70HK)
Karburatorer skiftet til 2stk. SU 1½"
"swingspring" affjedringssæt fra Spitfire MK IV.
"sænket" affjedring.
Motoren er ikke tunet, så bilen kan stadig bruges til hyggeture.
SOLGT
lørdag den 20. maj 2017
MG-Sport Bogense
Søndag d.14 maj tog jeg sammen med et par vennner til MG-Sport i Bogense. Der er flere der tør bruge deres gl.bil der ovre vestpå og vi havde en rigtig sjov og hyggelig dag.
Der var 22 deltagere.
Så kom resultatlisten, men pga. MG-sports "finurlige" pointsystem,har jeg lavet èn opdelt efter samlet tid. tallene i parentes er placeringen generelt efter pointsystemet.
søndag den 23. april 2017
Manøvreprøver i Maribo
Så blev det endelig tid til afprøvning af vinterens forbedringer på Heralden. Turen gik idag til Maribo, hvor MG-klubben kørte 1. afdeling af deres klubmesterskab.
Deltagerne bestod af fire røde MGB, to MGF, én Midget, én MGA, én Cooper S, én Lotus Elan og mig i Heralden (et par af bilerne havde to chauffører).
Modsat første gang jeg kørte med Vitessemotoren, var der i Maribo masser af plads til at afprøve bilens køreegenskaber i hurtige sving og den kører bedre en jeg forventede, med den øgede vægt foran. Den får jo aldrig svingegenskaber som en Lotus, men jeg synes næsten den er blevet mere stabil ved speederslip i sving, hvilket jo aldrig har været Herald/Spifires "stærke side".
Her er tiderne fra første prøve. Den endelige resultatliste kommer senere, Men jeg sluttede vidst som nr.4 i den "skrappe" klasse efter Cooper S-Lotus Elan og en utroligt godt kørende MGA 1800.
Om tre uger går turen til Bogense, hvor den Jyske MG-Klub kører deres klubmesterskab.
lørdag den 15. april 2017
"Højere Herald" nu med affjedring.
"YRSA" var kommet til at hænge noget med næsen af den ca. 60 kg tungere motor, så idag besluttede jeg at gøre noget ved "sagen"
Herald/Spitfire/GT6 Er monteret med en afstandsskive over forfjederen i førersiden, for at bilen ikke skal hænge i førersiden! Jeg har kørt uden siden jeg sænkede bilen og idag monterede jeg så skiver i begge side for at få "hende" op at stå igen.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Der er jo altid opgaver man er udskyder, fordi man ved det er bøvlet og på Yrsa var det et fastrustet baghjulsophæng i venstre side. Bilen så skæv ud bagfra og når man løftede bagenden fra jorden, blev venstre baghjul hængende højere oppe end det højre.
I "lejehuset" sidder der en nylonbøsning med en stålbøsning og en gennemgående bolt. Bolten var rustet fast i stålbøsningen, så bolten ikke kunne skubbes ud og stålbøsningen gik meget stramt i nylonbøsningen.
Efter flere timers forsøg på at bore bolten ud lykkedes det og jeg kan godt forstå dem der der skærer "opright" i stykker og køber en ny, det er et rigtigt lo...arbejde.
Nu er det spændende om det var det fastrustede ophæng, der var årsag til at bilen ikke havde tendens til "pendulakselhop" men mon dog!
Jeg benyttede også lejligheden til at få udskiftet bremsetromlerne og håber at de nye er mere runde end de gl.
På søndag går det løs med årets første manøvreprøver i MG-Klubben og så skal alle vinterens "småfiks" afprøves.
Herald/Spitfire/GT6 Er monteret med en afstandsskive over forfjederen i førersiden, for at bilen ikke skal hænge i førersiden! Jeg har kørt uden siden jeg sænkede bilen og idag monterede jeg så skiver i begge side for at få "hende" op at stå igen.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Der er jo altid opgaver man er udskyder, fordi man ved det er bøvlet og på Yrsa var det et fastrustet baghjulsophæng i venstre side. Bilen så skæv ud bagfra og når man løftede bagenden fra jorden, blev venstre baghjul hængende højere oppe end det højre.
I "lejehuset" sidder der en nylonbøsning med en stålbøsning og en gennemgående bolt. Bolten var rustet fast i stålbøsningen, så bolten ikke kunne skubbes ud og stålbøsningen gik meget stramt i nylonbøsningen.
Efter flere timers forsøg på at bore bolten ud lykkedes det og jeg kan godt forstå dem der der skærer "opright" i stykker og køber en ny, det er et rigtigt lo...arbejde.
Nu er det spændende om det var det fastrustede ophæng, der var årsag til at bilen ikke havde tendens til "pendulakselhop" men mon dog!
Jeg benyttede også lejligheden til at få udskiftet bremsetromlerne og håber at de nye er mere runde end de gl.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
mandag den 13. marts 2017
En tand bedre, igen.
Det er lykkedes mig at finde de fleste dele jeg manglede og det pynter lidt hvergang.
Der er kommet emblemer på siden af motorhjælmen, nye lygtekranse og en rustfri kofanger foran.
Gearkassen skramlede meget i første og bakgear, så jeg var glad da jeg fandt en anden. Men udskiftningen viste sig at være en større opgave. Hvergang jeg spændte den fast, så kunne motoren kun drejes 1/8 omgang! Det viste sig at være mig der vidste for lidt om Morris Minor, da diameteren på koblingen er større på en 1100cc end på en 948cc og jeg var kommet hjem med en 948 gearkasse. Heldigvis havde sælgeren flere på lager og den rigtige "smuttede" lige på og det føles som en helt anden bil at køre i.
Karburatoren blev også udskiftet, til en knap så slidt, men meget beskidt og det er jo tegn på at tidligere ejere har smurt den godt, så støvet rigtigt har kunnet hænge i.
Der kom næsten ingen varme i kabinen og derfor returskyllede jeg varmeapparatet, hvorved der kom en masse brunt "snask" ud, det hjalp bare ikke, så idag brugte jeg en time på at få det fastrustede termostathus af motoren og det viste sig at termostaten stod åben hele tiden. Jeg havde en 88 grader fra en Saab Turbo på hylden, så den blev monteret og nu kom der også "turbo" på varmeapparatet.
De flotte hjulkapsler har jeg lånt fra mit Herald projekt, så jeg må se om jeg kan finde et sæt originale, på den kommende Messe i Fredericia.
Det er ren luksus, nu har jeg 3 køreklare englændere, så lad os nu få noget sommer.
fredag den 17. februar 2017
Minor godkendt
Så fik jeg synet og godkendt Morrisen, efter en enkelt "ommer", som synsmanden fandt med den spidse hammer. Den blev kasseret kl.10 og godkendt ved omsyn kl. 13, værre var det ikke.
Onsdag var jeg en tur i nordsjælland og købe et sæt originale hjul og den næste opgave bliver at rense dem for maling, da de vist har været en tur hos autolakereren uden afdækning.
Abonner på:
Opslag (Atom)