Her er et par tips til fejlfinding på temperatur og tankmåler, på din gl. engelske bil.
FEJL: MÅL: LØSNING:
viser slår ikke ud : tag ledning af føleren og hvis viseren slår ud:
hold den på stel skift føleren.
hvis både tank og temp.måler mål spænding på hvis der er 12V på "B"
ikke slår ud: spændingsregulator. og ingen spænding på "I":
skift sp.regulatoren.
hvis begge instrumenter viser spænding på "I" hvis spænding er 12V:
for meget: skal være ca. 10V kontroller stelforb. til regulator
og hvis det ikke hjælper:
skift sp.regulator.
Lige et par typiske fejl:
Jeg har flere gange set at den lysegrønne ledning er sat på samme terminal som den mørkegrønne, derved virker instrumenterne jo igen når spændingsregulatoren er blevet defekt,
men tankmåleren viser ca. 1/4 fuld når tanken er tom!
Når temperaturmåleren viser for lav temperatur, kan det være motortermostaten der ikke lukker. Men det kan også være en forkert temperaturføler der er monteret.
Temperaturfølere er farvemærket med hvid, sort eller rød og det er vigtigt at udskifte til den type der passer til instrumentet.
KONTROL AF SPÆNDINGSREGULATOR:
hvis spændingen begynder at pulsere under 10V
efter få sekunder, så er regulatoren ok
husk at kontrollere stelforbindelse til regulatoren!
(et digitalt voltmeter kan ikke bruges til opgaven)
en polsøger kan også bruges, hvis den blinker
er der stor sandsynlighed for at regulatoren virker.
Spændingsregulatoren er indkoblet for at sikre en konstant spænding til instrumenterne,
så visningen er korrekt uanset spændingen på batteriet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar