onsdag den 18. februar 2015

Sikke en maskine.



Jeg kunne jo bare købe et reparationsstykke til bunden til ca. 800,- kr. Men jeg synes det er sjovere at lave det selv og man kan jo få mange røde bøffer for det man har sparet!





Jeg har lånt en sikkemaskine af en af mine venner, der havde haft den stående længe, uden at have brugt den. Så nu skulle den prøves.



Det blev da ikke helt tosset og der er vel ingen der ser, om jeg har originale buler under gulvmåtten!



søndag den 15. februar 2015

Mere rust.





Sidste gang den samme reparation blev udført på bilen, glemte man en vigtig ting og det var afstivning af karrosseriets forreste del.

Derfor var der ikke plads til døren. Som det ses rammer dørruderammen dørstolpen ved taget.



Det "hjemmestrikkede" specialværktøj skubber ruderammen fremad, så dørhullet fikseres, til dørstolpen igen er svejset fast i panelet.



torsdag den 12. februar 2015

"Nedrustning"

Så er det snart tid til syn af Heralden og rustshullerne bliver bliver sjældent mindre når man piller i dem!

Nu er jeg snart færdig med bagenden, så mangler der bare resten!

tirsdag den 27. januar 2015

Så kører den.

Jeg er næsten sikker på at det er krydspindslejet i stemplet, på den bagerste cylinder der er defekt og den hurtigste løsning var at udskifte hele motoren.

Så efter nogle timers skuearbejde, kom der både lyd og røgsignaler fra køretøjet. I dag fik jeg så kørt en tur ned ad villavejen og det tegner lovende.


søndag den 18. januar 2015

"Kraftwerk"





Så fik jeg hentet en motor uden mislyde til DKWen.

Den ser ikke ud af meget og vejer kun ca. 60 kg.

Ydelsen ser heller ikke stor ud!

741 ccm   34 hk v/4300 o/min   moment 6,5 kg v/2500 o/min    egenvægt 650 kg topfart 120 km/t


Så blev jeg lige nysgerrig og fandt tallene frem på en samtidig Mascot 850:

848 ccm   34 hk v/5300  o/min   moment  5,5 kg v/2500 o/min   egenvægt 575 kg topfart 121 km/t


Så det var åbenbart helt normalt tilbage i 1960érne og det gode ved de to modeller, var jo at man kunne holde farten oppe i svingene, for acceleration var absolut ikke deres stærke side.

søndag den 11. januar 2015

Udbredt tåge!


Nu burde jeg nok købe mig en Tyrolerhat!


Tanken om at eje en oliebrænder fra Saab eller DKW har tit strejfet mig og jeg tror det er minder fra Roskilde Ring, der har ligget godt gemt bag mine ører.


Jeg har længe vidst at dette klenodie stod hos nogen af mine bekendte. Årsagen til stilstanden er en meget slem lyd fra motoren, men der fulgte et par ok motorer med i handelen. Den sidste ejer har haft den i over 30 år og historien er kendt helt tilbage til 1962 hvor nummerpladerne blev skruet på.

lørdag den 3. januar 2015

Ansigtsløftning

Da jeg købte min 1200 Cab, fulgte der to fabriksnye originale frontpaneler med. Jeg har læst mange "kloge" forklaringer på nettet, om man kan bruge et 1200 panel på en 13/60 og omvendt. Fakta er, at man kan sætte et 1200 panel på en 13/60 og hvis man skal gøre det omvendt, mangler man den inderste del af toppen, hvor frontgitteret står på en 1200. Det kan man da flytte over på det nye panel, da dette stykke som regel er det eneste der er tilbage, når rusten har taget resten!

Der bliver et par tilpasningsopgaver, men det er man jo vænnet til når man laver Herald!