mandag den 29. juni 2020

Midget 67 klargøring. (den lange version)

Efter sæson 2019 var der selvfølgelig en masse forbedringer på ønskelisten og første overraskelse var at koblingen stod helt af da jeg kørte bilen op på liften! Det må da kaldes god timing, at den holdt hele sæsonen uden problemer.


Når man kører med differentialespær og bløde semislicks, er det jo koblingen det går ud over, hvergang man accellererer fra næsten stilstand. En god ven hjalp mig med afdrejning af svinghjulet, så jeg nu har fået en kobling med større diameter, der er jo masser af plads i koblingshuset på Ford-gearkassen.
---------------------------

Næste opgave blev jagten på det store oliespild fra motoren. 


Da remskiven havde en skarp kant, havde jeg ødelagt pakdåsen, ved monteringen. Så nu har jeg haft remskiven en tur i drejebænken og afrundet kanten. Jeg ved godt at man monterer forkammerdækslet sammen med remskiven og lader det centrere sig selv, inden man spænder boltene. Men denne gang er dækslets placering målt ud og derefter har jeg boret to 3 mm hulller i kanten af dækslet/forpladen, så jeg kan fiksere det nøjagtig samme sted næste gang.

På trods af to krumtapsudluftninger til en opsamlingsbeholder, havde jeg en mistanke om underkompression i motoren, derfor valgte jeg at tage et stempel ud for at kontrollere ringgabet i stempelringene. Det viste sig at de var ok, så problemet må ligg et andet sted. Jeg tror desværre ikke historien om mit olispild ender her!

------------------------------------


Ved  motorskiftet sidste år monterede jeg et rulleleje til en Ford Sierra, til at styre højgearsakslen i enden af krumtappen, det var ingen succes da hullet var for lille bag lejet, hvorved akselenden blev slidt og spånerne ødelagde rullelejet, det gav nogle kedelige lyde ved udkobling periodisk. Nu har jeg valgt løsning som vist på tegningen, hvor bronzelejet er monteret i svinghjulet.

------------------------------------------

Årets julegave til mig selv, var denne gang et gearet 1.5 rullevippetøj, som jeg har fået anbefalet af flere. Tiden vil vise om det kan mærkes, men det giver ihvertfald mindre slid på ventilstyrene.

-------------------------------------------

I februar statede jeg på klargøringen til syn og jeg vidste godt der var en del rustskader i karrossen.







Pga. Coronakrisen blev forårets løb selvfølgelig aflyst og det gav mig så tid til at give karrosseriet "hele turen", men efterfølgende lakering. Bilen fik også et par andre døre og en ny bagklap.



---------------------------------

Manglen af diverse beklædninger og tæpper, gav den rigtige "racerbilfornemmelse", men nu er det altså også meningen at vi skal bruge bilen til mere civiliserede køreture, så jeg måtte igang ned at fremstille interiør.



Nu bliver bilen lidt tungere, men så er der jo nok nogen der vil foreslå at chaufføren taber sig!

--------------------------------



Udskiftning af frontruden på MGB og Midget er asolut ikke et job for folk uden tålmodighed, jeg håber aldrig jeg skal gøre det igen!

-------------------------------------

Efter vinteren og forårets strabadser, kom endelig den store dag hvor bilen blev synet, så nu er vi klar til årets manøvreprøver, hvis coronaen ellers arter sig som alle håber.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar