lørdag den 25. juni 2016

Topnyhed

På en prøvetur onsdag aften i Heralden, prøvede jeg at køre den op i ca. 5000 o/m og så lød der et højt knald og derefter kunne jeg lige humpe hjem, med noget af udstødningen blæsende op igennem karburatoren! En kompressionsprøve viste at toppakningen var gået mellem de midterste cylindre.
Jeg gik straks i gang med at afmontere topstykket, men efter 30-50 år, var det rustet fast ved støtteboltene. Jeg overvejede at skifte motor igen, men så fandt jeg på denne løsning:

Når man spænder støtteboltene til vippetøjet, trykker profiljernet på støttebolten i blokken og tvinger topstykket opad. (Senere skal jeg have boret to huller mere.)

Fejlen var nem at finde.

Bemærk det tilkalkede hul ved den midterste støttebolt, det kan måske være årsagen til dårlig køling og overophedning af topstykket der hvor pakningen sprang. Jeg ved det ikke, men nu er kanalen renset.

Nu håber jeg så at bilen holder til manøvreprøverne på Stigsnæs i morgen, men jeg kører den derned på traileren for en sikkerheds skyld.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

sidste nyt:

Efter en rigtig sjov lørdag på Stigsnæs, kan Heralden stadig køre. Det blev til en delt 7.plads ud af 11 deltagere, men den er godt nok sløv sådan en 1200. Der er lidt lejebanken, så jeg valgte at undlade at køre sidste heat og gemme det sidste liv i motoren, til sommerens ture til de lokale ishuse! Jeg må hellere bruge lidt tid på 1300 motoren, eller finde en anden, det her går for langsomt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar