mandag den 20. april 2015

Spitfire mk1 søger ny ejer.






Min tidligere Spitfire4 mk1 1964 kan købes. Ejeren er død og jeg har lovet hans kone at sprede rygtet om at den kan købes.





Karrosseriet er i rigtig god stand og det mekaniske er også i orden. Jeg kørte sidst i den i efteråret og den kører stadig supergodt med sin 1300 Herald motor. Den er synet i juni 2013. Prisen er 69.500,- og det haster ikke med at få den solgt, da den stadig bliver brugt.


lørdag den 18. april 2015

Motorskift på "Rumlepotten"

Sidste lørdag kørte vi en længere tur i DKWén og det var en ren fornøjelse, bortset fra det kraftige rumleri fra krumtaplejerne. Noget måtte der ske, så jeg fandt frem til en Dkw-entusiast i Nordsjælland der havde en motor stående og han havde tilmed haft den startet op og afprøvet den. I aftes tog jeg så den defekte ud af bilen og i formiddags hentede jeg den "nye". Efter middag begyndte jeg at lægge den i bilen og ved fire tiden kørte jeg den første prøvetur.

denne video er også lydløs!


Sikken en forandring, motoren er så lydløs så jeg nu har flere små opgaver med at fjerne rasle og knirkelyde, som man ikke havde en chance for at høre før.

Den gamle her går rigtigt godt bortset fra lyden, så måske skulle jeg finde en bedre krumtap til den.
En Dkw krumtap består af tre dele der er presset sammen, så man kan ikke selv skifte kuglelejerne. Et  firma i Hamborg sælger ombyttere med nye lejer, men prisen er ca. kr. 10.000, så jeg kan godt bruge lidt tid på at finde en anden der dur!

tirsdag den 7. april 2015

Rystene oplevelse og "domsafsigelse"

Jeg var så glad for at jeg havde to nye originale Stanpart bremsetromler, fra 1986 liggende på lager. Men efter en masse prøveture for at finde årsagen, til et helt vildt rysteri fra de nye bremser, viste det sig at det var de fine nye tromler der var skæve. Jeg måtte så ud og finde de gamle i jernbunken og sætte dem tilbage på bilen!

I dag fik jeg så dommen for mine anstrengelser:
"Den var ikke så ringe endda", som de siger ovre vestpå.

torsdag den 2. april 2015

Så kører den.

Jeg fandt en tæt tank på mit lager, det gav også et større bagagerum, da den defekte var en af de sjældne Vitesse-tanke der er 10-15 L større en Heraldens.

For at komme ud og prøve bilen er det jo nødvendigt med et førersæde og denne operation greb også lidt om sig. Jeg havde et sæt nye væg til væg tæpper liggende og det var den billige type der skal limes fast. Det er absolut ikke mit yndlingsjob og man skal jo helst ikke ryste på hånden, når man tilskærer de dyre tæpper med en skarp hobbykniv.

Bilen kørte fint en tur rundt om byen, men selvfølgelig skulle den lige være lidt på tværs, nu var benzinrøret under bunden sprunget læk!

Så er der lidt til jernhandleren og renovering, hvis jeg skulle komme til at kede mig!



onsdag den 1. april 2015

Situationsrapport

Det ser godt ud med et nyt frontpanel og malede gummifendere, men udover det kan man næsten ikke se jeg har brugt et par måneder på at lave den klar til syn.

Bremserne bagi er nu også i topstand, med nye slanger, hjulcylindre og håndbremsekabel.

Jeg måtte selvfølgelig også lige renovere speederpedalen. Hullerne til akslen var slidt til 3 gange den oprindelige diameter og jeg har også monteret ny returfjeder.


Det nye panel jeg havde på lager til mit kommende 1200 Cab. projekt, blev i dag lakeret og monteret.
Jeg kunne ikke nå at reparere det der hører til bilen, det er nok også nemmere at spare sammen til et nyt.

Jeg har også fået tanken monteret, så nu mangler der bare rengøring og montering af nye tæpper, samt sæderne.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

SIDSTE NYT: Jeg har lige været i garagen og selvfølgelig kunne tanken ikke holde til at blive af og påmonteret, gulvet sejlede i benzin. Det her vil sgu ingen ende tage!

Nu håber jeg at jeg har en tæt på lager, bilen SKAL til syn på tirsdag.